با سلام و عرض ادب خدمت عزیزان


در رسانه ها مطالبی در خصوص حقوق طلبه ها اعلام می شود که بتده به عنوان یک طلبه که حدود ۱۱ سال در حوزه علمیه تهران هستم ، لازم به ذکر دیدم . از عزیزان خواهش می کنم این پست را تا به انتها مطالعه نمایند .

اولا اینکه هرینه ای که به ما تا همین سالهای اخیر پرداخت میشد حدود ۳۰۰ هزار تومان ماهانه می باشد که اون هم معمولا دیر پرداخت می شد .

دوما این پول ، از پول خمسی که مردم به مراجع جهت خرج در امور دینی می دهند ، پرداخت می شود . پدر خودم کارمند هست و به نظر خودم ، پول خمسی که پدرم به مرجعیت پرداخت کرده ، بیش از شهریه ای ایست که من گرفتم در این سالها . این پول را مردم با رضایت خاطر تمام پرداخت می کنند و ارتباطی با دولت ندارد .

سوما ، چرا باید در دانشگاه ها غذا با این هزینه کم که در سال ۹۵ حدود ۷۰۰ تومان برای هر وعده شود ، اما هیچ هزینه ای در خصوص غذا از طرف دولت در حوزه ها نمیشه ! مگه طلبه ها از خارج کشور اومدن که نباید برای اونها هزینه بشه . در حوزه ای که من درس میخواندم ، اولا به تهرانی ها حجره نمیدادند و ضمنا فقط ناهار میدادند و شام با خدا بود !


چهارم ، خیلیا دارن توی این کشور برای کنسرت و موسیقی و فیلم ، نقاشی و عکاسی ،  از بودجه عمومی کشور استفاده می کنن ، حوزه علمیه ای که پول از دولت نمیگیره و از وجوهات شرعی مردم استفاده میکنه مورد اتهامه ، دلیل اتهام پول نگرفته رو متوجه نمیشم . حتی در زمان اقای احمدی نزاد که گفتن پول داده به حوزه والله قسم که شهریه ما ریالی اضافه نشد ، چون شهریه رو فقط مراجع میدهند .


پنجم ، ما طلبه ها باید ۹ سال دائما از شنبه تا چهار شنبه صبح تا ظهر کلاس باشیم ، و در پایان این نه سال با ۳ آزمون شفاهی و ۱۰ سال آزمون و امتحان از دروسی که هر کدومشون یه فوق لیسانس و یا لیسانس هست در دانشگاه ، بهمون مدرک لیسانس میدن . حالا شما در دانشگاه راحت ۴ سال میخونید و والسلام . آیا این انصافه !؟ مثلا یکی از دروس ما ادبیات عربه که فقط همین یه قلم رو ما تا فوق لیسانس دانشگاه میخونیم . فلسفه همین طور ، فقه و اصول همین طور ، تفسیر ، همین لمعه ای که ما میخونیم و مدرک فوق دیپلم میگیریم در فوق لیسانس فقه و حقوق خونده میشه و ....


ششم ، توی دانشگاه امتحان شفاهی ندارن و ما تقریبا هر سه سال امتحان شفاهی سنگین داریم .


هفتم ، در حوزه ما که حدود ۲۰۰ تا طلبه شاید باشن ، کلا دو یا سه درصد شغل دولتی دارند و بقیه با سخنرانی و کلاس و این چیزا امورات زندگیشون میگذره . در اصل صبح تا ظهر حوزه  هستن و باید درس بخونن و کلی هم عصر و شب وقت بزارند برای درس . من خودم کارت پخش کنی کردم ، پیک موتری بودم ، ظرف شویی کردم و ...


هشتم ، مسئولیتی که طلبه ها دارن با این همه درس خوندنو و اینکه همه توقع دارند رایگان فعالیت کنن ، آیا متوجه کسی دیگری هست ؟


نهم ، حنی امور فرهنگی هم دست طلبه ها نیست و معمولا افراد غیر متخصص در این رشته ها شاغلند و بعد از طلبه ها توقع دارند که کار فرهنگی کشور پیش بره 


دهم ، بزرگواران تمام هزینه های تشیع توسط وجوهات شرعی و هزینه های سخنرانی در روضه ها تامین شده و ادامه خواهد داشت .